Koordinátor BOZP na staveništi je odpovědný za dohled nad bezpečností pracoviště. Jeho nejdůležitějším úkolem je uplatňovat dodržování bezpečnostních předpisů, kontrolovat zabezpečení stavby, koordinovat bezpečnost práce mezi jednotlivými zhotoviteli atd. Cílem je pak eliminovat nebo alespoň minimalizovat pracovní úrazy a předcházet mimořádným událostem, jako jsou havárie, požáry, zranění dělníků apod. Jakou přidanou hodnotu má tedy koordinátor pro stavbu?
Mezi hlavní úkoly koordinátora BOZP patří především zpracovat zásady BOZP, vypracovat plán BOZP, doporučovat a konzultovat věci týkající se bezpečnosti práce, koordinovat BOZP mezi jednotlivými zhotoviteli, spolupracovat při stanovení technologických postupů, kontrolovat zabezpečení stavby, organizovat kontrolní dny a upozorňovat na bezpečnostní nedostatky, které se mohou na stavbě vyskytovat.
Koordinátoři často realizují audity, aby zkontrolovali správné bezpečnostní vybavení a značení. Mimo zpracování plánu BOZP musí s tímto dokumentem seznámit všechny osoby, které se na stavbě podílejí, od projektanta, přes zadavatele až po zaměstnance nebo externí pracovníky. Všechny musí řádně a prokazatelně proškolit.
Zdroje, které by vás mohly zajímat:
Koordinátor BOZP na staveništi má celou řadu výhod. Má rozsáhlé znalosti o tom, jak řídit bezpečnost práce a může školit ostatní. To vede ke snížení počtu zranění a nákladů na zdravotní péči. Koordinátor vám pomůže zajistit, aby vaše staveniště vždy odpovídalo předpisům a splňovalo všechny potřebné normy, protože zná předpisy a má pravomoc provádět pravidelné audity.
Přestože vaši zkušenější zaměstnanci nemusí mít problémy se současným stavem a nastavením bezpečnosti práce na stavbě, nesmíte zapomínat na nové a nezkušené pracovníky. Ti mají totiž tendenci zapříčinit více nehod. Odstranění potenciálních nebezpečí tak usnadňuje zejména novým lidem zůstat v bezpečí. Může se to zdát jako samozřejmost, ale bohužel taková opatření nejsou zcela běžnou praxí u většiny stavebních firem.
Koordinátor nejen chrání zdraví a životy pracovníků, ale dokáže firmě také ušetřit nemalé finanční prostředky vynaložené do prevence nehod na stavbě. Pracoviště, která zavádějí systémy řízení bezpečnosti a ochrany zdraví, mohou snížit náklady na zranění a nemoc z povolání o 20 až 40 procent.
Jednou z hlavních činností naší společnosti je také koordinace BOZP na staveništi. Dokážeme vám tak zajistit komplexní personální obsazení v tomto oboru. Naši koordinátoři mají dlouholeté zkušenosti nejen z tuzemských, ale i zahraničních projektů. Pomohou vám zajistit, aby vaše staveniště vždy vyhovovalo předpisům a aby splňovalo všechny normy, protože mají odborné znalosti, jsou dobře obeznámeni s předpisy a mohou provádět audity a postupně odstraňovat nebo alespoň minimalizovat bezpečnostní rizika.
Velkou výhodou spolupráce s našimi koordinátory je, že pracují s vlastním on-line reportovým systémem (REPORT-SYSTEM). Ten v současnosti využívá více jak 1000 uživatelů po celé ČR. Do systému se vkládají zápisy ze staveb, včetně fotodokumentace, kontaktů, aktualizovaného plánu BOZP a oznámení o zahájení stavby. Pravidelně hlídá a reportuje aktuální stav činnosti koordinátora a informuje o dodržování nařízení a požadavků týkajících se BOZP. Dodržování předpisů a norem je pravidelně klasifikováno, takže má investor okamžitý přehled o stavu bezpečnosti práce na stavbě. Více informací se dočtete v článku Proč je důležité, aby koordinátor BOZP prováděl reporty své práce a k čemu jsou?
Mohlo by vás také zajímat: Jaké služby koordinátora můžete očekávat od BOZP.cz?