Posouzení rizik, nebo také hodnocení rizik, je jedním ze základních kamenů bezpečnosti práce. Jedná se o detailní zkoumání toho, co by na vašem pracovišti, v tomto případě při práci ve výšce, mohlo lidem ublížit. Hodnocení rizik vám pomůže zvážit, zda jste přijali dostatečná bezpečnostní opatření, nebo zda byste měli udělat ještě více, abyste předešli pracovním úrazům a jiným neštěstím na pracovišti.
Podle zákona jsou zaměstnavatelé povinni posuzovat rizika na svém pracovišti tak, aby mohli zavést plán jejich kontroly. Je důležité, abyste věděli, jak takové hodnocení rizik zpracovat, abyste svým zaměstnancům zajistili maximální bezpečnost a ochranu zdraví při práci.
Jak už bylo zmíněno, posouzení rizik podléhá zákonným požadavkům, které udává § 102 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb. zákoník práce. V něm se píše, že zaměstnavatel je povinen vyhledávat nebezpečné činitele a nebezpečné procesy pracovního prostředí a zjišťovat jejich příčiny a zdroje. V souvislosti s tím je také každý zaměstnavatel povinen rizika identifikovat, vyhodnotit a přijmout opatření, která povedou k jejich snížení nebo úplnému odstranění
Více informací o hodnocení (posouzení) rizik se dočtete v článku Analýza a řízení rizik BOZP. Identifikace, hodnocení a management ve firmách a jiných organizacích
Mohlo by vás zajímat: Bezpečnost práce ve výškách. Legislativa, příčiny, důsledky, povinnosti a ochrana
Hodnocení rizik pro výškové práce má pět klíčových faktorů, kterých je nutné se při zpracování této analýzy držet.
1. Vyhledávání rizik - identifikace nebezpečí.
2. Rozhodnutí, kdo by mohl být poškozen a jak.
3. Hodnocení rizik a rozhodnutí o preventivních opatřeních.
4. Dokumentace zjištěných rizik a implementace do pracovních postupů.
5. Kontrola hodnocení rizik a aktualizace v případě potřeby.
Mohlo by vás zajímat:
Prvním krokem při hodnocení rizik je vyhledávání a identifikace rizik, která se na pracovišti vyskytují.
Mohlo by vás zajímat: Průvodní a provozní dokumentace a místní provozní bezpečnostní předpis technických zařízení, strojů a přístrojů
Při identifikaci rizik byste se měli soustředit zejména na již známá rizika, o kterých se ví obecně. To může zahrnovat vyhledávání nebezpečných faktorů, jako je:
Pro práci ve výškách je třeba brát v úvahu také faktory, které jsou specifické pro tuto práci. Jedná se zejména o následující faktory:
Druhým krokem v hodnocení rizika práce ve výšce je zkoumání každého konkrétního nebezpečí, ale také identifikace lidí, kteří by mohli být zraněni.
Ujistěte se proto, že berete v úvahu všechny osoby, které se mohou vyskytovat na pracovišti, kde jsou rizika a nebezpečí úrazu.
Dalším krokem v posuzování rizik pro práce ve výškách je vyhodnocení rizik, které jste identifikovali, a rozhodnutí, zda je lze eliminovat či nikoliv. Pokud je úplně eliminovat nelze, můžete rizika řídit tak, abyste riziko alespoň potlačili a co nejvíce zmenšili.
Přemýšlejte také o kontrolních opatřeních, která již máte. Položte si následující dvě otázky:
Mohlo by vás zajímat: Jak vytvořit záchranný plán pro výškové práce
Každý zaměstnavatel má povinnost zaznamenávat svá zjištění týkající se posouzení rizik. Zjednodušeně řečeno, musíte zdokumentovat a zapsat vše, na co jste přišli.
Pro každé dokončené hodnocení a pro každou oblast na pracovišti použijte nový list. Ujistěte se, že jste uvedli datum posouzení rizika, zaznamenali podrobnosti o tom, kdo byl hodnotitel, a zapisovali termíny dokončení posuzování.
Měli byste pravidelně, například každých 6 - 12 měsíců, zkontrolovat, zda nedošlo k nějakým změnám na vašem pracovišti, které by mohly ovlivnit hodnocení rizik, potažmo bezpečnost práce a vašich zaměstnanců. Položte si proto následující otázky:
Nepřehlédněte: udělejte si on-line školení práce ve výškách. Rychle, levně a efektivně.
Aktualizujte hodnocení rizik průběžně v pravidelných intervalech, abyste zajistili, že zůstane vždy aktuální. Například, pokud máte nového zaměstnance, došlo k nehodě nebo představíte nějaké nové vybavení. V takových, ale i jiných případech, je nutné hodnocení rizik provést znovu a aktualizovat informace do dokumentace BOZP.
Pravidelná aktualizace vašeho hodnocení rizik je zásadní pro udržení na vrcholu stávajících a vyvíjejících se rizik. Zajišťuje důsledné udržování dostatečných zdravotních a bezpečnostních opatření a chrání lidi, kteří na místě pracují.
Celý proces hodnocení rizik pro výškové práce si můžete udělat také v naší aplikaci BOZP-SYSTEM. Jedná se o software, který podstatným způsobem zjednodušuje komplexní řízení agendy BOZP a PO.
Více informací zde: BOZP-SYSTEM.cz - software pro komplexní správu BOZP a PO. Jak funguje